Jak na přepis SPZ

25.04.2024

Další výzvou je přepis auta na španělské SPZ. Ze zákona bychom to měli stihnout do půl roku, no ale než jsem se prokousala těmi základními dokumenty, uběhly už skoro dva roky. Stane se no. Ono vás to stejně dožene. Nejprve jsem to chtěla zadat nějakému gestorovi, protože o autech vím houby, ale cena 300-600 euro za tyto služby mně drobátko odradila. Tak jsem si řekla, zkusím sama a uvidím. Jelikož mi v červnu dochází technická, říkala jsem si, že začnu raději hned po velikonocích - 3 měsíce by snad mohly stačit. Nejprve tomu předcházelo dlouhodobé studium, co mám vlastně udělat. 

Takž bod č. 1 - zajistit si ITV. To je obdoba české technické prohlídky. V česku jsem auto vždy předala do servisu, oni udělali roční servis a vrátili mi auto i s novou technickou. Proto mne zde ani nenapadlo si udělat před technickou ještě servis, zda-li je vše v pořádku. Zajela jsem rovnou na stanici ITV. Měli byste mít jako na vše citu, ale bez španělské SPZ smolík. Takže jsme dojeli tam a vysvětluji jim, že potřebuju ITV para matriculacion. Chlapec zjevně v záuční době na mne kouká a vyžaduje španělské doklady. Nevím, jak jinak mu mám vysvětlit, že abych dostala ty potřebné španělské doklady, potřebuji nejprve to ITV. Spásná žena viděla potoky potu, které se ze mne v dubnu řinuly a přiběhla na pomoc. Hned se mne ptala, zda mám COC list. Co to je, nějaká sprosťárna? Mám jen techničák. To už se prý dnes nedělá a ona si ho prý vyžádá sama. Skvělá žena. Zaplatila jsem za to cca 70 euro. (Zkoušela jsem volat výrobci mého miláčka vw a říkal, že mi ho vystaví za 5 000 Kč + DPH. - no to jsou mi věci). Poté mi dva chlapci odebrali mé doklady a šli beze slova ven. Tak koukám, mám jít za nimi nebo co jako? Tak jsem nenuceně vyšla ven, kde už na mně čekali a hledali mé auto. Nechala jsem jej zaparkované mimo areál (nevěděla jsem, zda můžu vjet dovnitř), tak jsme si zašli na pěknou procházku. A teď to začalo. Pro začátečníky španělštiny doporučuji procvičit si slovíčka týkající se auta. Motor, kufr - to jsme se ještě domluvili. Ale pak začalo peklo, hledali po celém autě nějakou samolepku, do teď netuším, co to je, nakonec jí našli. Koukám na ni, jak tam chudák mohla těch 12 let vydržet. No dobrá. Tak šup do auta a: la luz (chápu světla, ale jaké) - largo (dálkové?), atrás (to bude zpátečka), antiniebla (něco anti, to budou mlhovky) a tak to jelo dál. Mačkala jsem zuřivě všechny páčky, co jsem našla i nenašla, některé si dohledali sami, ani nevím, co vlastně dělají. No svítila jsem asi jako vánoční stromeček, nicméně byli spokojeni a že mi zavolají, až budou mít COC list. Volali kupodivu za pár hodin, tak jsme se vydali na ITV podruhé. Tentokrát jsem zaplatila 100 euro. No snad tu nebudu muset jezdit ještě několikrát. Postavili nás do fronty, kde si náš známý chlapec vzal od nás papíry a začal - la luz, atrás - jsem mu říkala, to už jste kontrolovali. A on, opravdu. Nicméně jej to neodradilo a zkontroloval to znovu. Předal nás dalšímu pánovi a kolečko znovu, ano už to znám la luz lagra, atrás, antiniebla. Dostali jsme papírek lepicí s nápisem OK, předávám to dalšímu pánovi, no a co myslíte. Ano - la luz, larga, atrás, antiniebla - po 4.? Se jim líbila moje vánoční světýlka či co? Potom došlo na měření emisí a dalších věcí, co jsem mu vůbec nerozuměla, túrovala jsem tam auto, až mně nakonec vyhodil, udělal si tam co potřeboval a zase odběhl k monitoru. Poté zaběhl pod zem a z amplionu na mně hulákal, co mám dělat. No v životě jsem na technické nebyla, tak to byl pro mne zážitek. Projeli jsme, vrátili se do kanceláře a dostali 3 modré A4 dokumenty a jednu malou nálepku, která vypadá jako vizitka. Chtěla jsem ji vyhodit. Nedělejte to, ta se totiž lepí na sklo auta. 

Krok 2. S těmi 3 modrými papíry, techničákem, pasem a čerstvým enpadronamientem si zajdete na Suma oficina nebo na OMAC, kde požádáte o Impuesto de circulacion, což je silniční daň. Zaplatila jsem 30 euro a domluvila se, že si to příští rok strhnou sami z účtu. Nabízela mi i zaslání složenky, ale jelikož se budu stěhovat, tak mi tato cesta přišla schůdnější. Jo, jinak pokud se budete stěhovat, tak zde musíte nahlásit novou adresu.

Krok 3. To si můžete vyplnit sami doma - Impuesto de Matriculacion modelo 576. Dám vám zde odkazy. Lze to vyplnit online, navede vás to, co máte špatně a potom si to jen vytisknete, případně zaplatíte dovozovou daň a přiložíte již k ostatním dokumentům. Jelikož mi naměřili emise 113 g/km, vyšla mi daň 0 euro, no uvidíme, co mi řeknou na trafico. První odkaz je na ten formulář a na druhém odkazu si najdete své auto a tam vyčtete jeho hodnotu.

https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/procedimientoini/G502.shtml

https://boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2023-26631

Krok 4: Schůzka na Trafico de officina. Chytli jsme schůzku za 14 dní. A teď začalo to pravé dobrodružství. Jsem si říkala, že to šlo doposud až moc hladce. Každý říká, že na schůzku čeká 2-3 měsíce, jsem si říkala, že já ji mám tak brzy. Hned jsem se dozvěděla proč, zaškrtla jsem špatné okýnko a zařídila si schůzku na něco úplně jiného. No pán byl teda dost nevrlý a vyhodil mně. Tak jsme šli za sekuriťákem, jestli nám nemůže dát novou schůzku. Šel se zeptat pánů za přepážkou, první mu řekl ne, druhý ano, tak nás poslal k němu. To byl moc hodný pán. Předložili jsme tedy ty 3 modré papíry, techničák malý, velký, pas, NIE, zaplacenou silniční daň (impuesto de circulacion) a modelo 576. Pán procházel podrobně každé písmenko a co nenašel. Na jednom formuláři jsem místo V měla W. A to nejde. Bylo mu to moc líto. Jelikož (pokud jste četli jak na cue) víte, že již mám zkušenosti s jejich sportem běh s plněním úkolů, tak jsem se hned zeptala, jestli to můžeme ještě dneska přinést. Řekl, že ano, ale za hodinu zavírají. Tak fofr, stáhli jsme do notebooku digitální podpis, vyplnili znovu formulář, vytiskli, zaběhli do Corte Inglés vytisknout a běželi jsme zpět. Trafico v Alicante je trochu do kopce, tak jsme přiběhli pár minut před zavíračkou a sekuriťák se opět šel zeptat pánů, jestli nás ještě vezmou. Vzal nás jiný a vše dospělo ke zdárnému konci. Dostali jsme zelený španělský techničák - Permiso de circulación, který prý máme vozit v autě s sebou a zaplatila jsem cca 100 euro. A ještě mi ofotil všechny doklady, jako české techničáky a orazítkoval, že to budu potřebovat při odhlášení auta v česku. Byla jsem zpocená, uřícená a paní uklízečka s úsměvem kolem mně již vytírala podlahu. Když už jsme měli vše, všichni odešli, zhasli a my se snažili odejít, ale dveře zavřeny. Naštěstí nás paní uklízečka pustila :). Takže na úřady, hlavně dobré boty na orientační běh.

Krok 5. Zajdete si do mototechny a dáte jim ten španělský techničák a oni vám vylisují na počkání SPZ. Ještě jsme si koupili i majáček, který tady je od 2026 povinný místo trojúhelníku.

Krok 6. Zajistíte si pojištění auta ve španělsku. Největší kámen úrazu. Vůbec těm smlouvám nerozumím ani v češtině. Nakonec jsem dostala kontakt na pana z Generali a vše jsme vyřídili přes whatsapp. Mám povinné pojištění, havarijní, okna, krádež, řidiče i spolujezdce, asistenci - to bude asi vše - za 400 euro.

Krok 7. Odhlásíte auto z české pojišťovny.

Jinak veškeré potřebné informace se dočtete zde:
https://administracion.gob.es/pag_Home/Tu-espacio-europeo/derechos-obligaciones/ciudadanos/vehiculos/traslado/matriculacion.html?fbclid=IwAR0zD1WiR0mokz_hZhv_HSuol-R_qysMNEHYhqsWKtSpYrQvlynuDLbKv_g#-ffc9ea8e8ac9

A dovětek.

Po roce se mi ozvali z městského úřadu, že zahajují správní řízení o vyřazení mého vozidla z provozu. Prostě se jim to tak ani za rok nějak nespárovalo. Ještě, že mám datovku a paní mně na to upozornila. Takže kolečko znovu a dokládáme španělský techničák, pojistku a domluvit se s Ministerstvem vnitra, aby mého miláčka nechali v provozu. :) Pak že ve Španělsku se špatně vyřizuje na úřadech. 


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky